Buchetul virtutilor din post, lumini ale biruintei Duminica a VI-a din Postul Mare (a Floriilor), Ioan 12, 1-18. Sarbatoarea Intrarii in Ierusalim a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos este numita in popor si Floriile, de la florile pe care multimile si copiii le purtau in mana, aclamand intrarea in Ierusalim a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, []Buchetul virtutilor din post, lumini ale biruinteiDuminica a VI-a din Postul Mare (a Floriilor), Ioan 12, 1-18.

Sarbatoarea Intrarii in Ierusalim a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos este numita in popor si Floriile, de la florile pe care multimile si copiii le purtau in mana, aclamand intrarea in Ierusalim a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, ca Domn si Imparat.

Evanghelia sarbatorii ne arata ca Maria, sora lui Lazar, ca semn de pretuire si de recunostinta pentru tot ceea ce Mantuitorul Iisus Hristos a facut ca prieten al lui Lazar, al Mariei si al Martei, a varsat mir de mare pret pe picioarele Lui si le-a sters cu parul capului ei. Maria, sora lui Lazar, este o alta femeie decat femeia pacatoasa despre care vorbeste Sfantul Evanghelist Luca, pentru ca pocainta femeii pacatoase nu s-a petrecut in Betania, ci in Nain. Semnificatia nardului sau mirului de mare pret este deosebit de bogata. Cand Iuda Iscarioteanul a intrebat: Pentru ce nu s-a vandut mirul acesta cu trei sute de dinari si sa-i fi dat saracilor? (Ioan 12, 5), Mantuitorul Iisus Hristos a raspuns: Las-o, ca pentru ziua ingroparii Mele l-a pastrat. Ca pe saraci totdeauna ii aveti cu voi, dar pe Mine nu Ma aveti totdeauna (Ioan 12, 7-8). Mirul de mare pret ca simbol al ingroparii Domnului Iisus Hristos a devenit in Biserica Sfantul Mir folosit pentru sfintirea Sfintei Mese din biserica noua care inchipuie mormantul Mantuitorului in care El a fost ingropat si din care El a inviat.

De asemenea, cu Sfantul Mir se sfinteste si Sfantul Antimis care simbolizeaza punerea in mormant a Domnului. Iar mirungerea celor ce s-au botezat in taina Mortii si Invierii Domnului se face tot cu Sfantul Mir. Asadar, Biserica a invatat de la Maria, sora lui Lazar, sa arate pretuire mare fata de Hristos prin folosirea in cultul ei a Sfantului si Marelui Mir compus din aromate de mare pret. In plus, mireasma deosebita a mirului de mare pret simbolizeaza si prezenta Duhului Sfant in omul credincios. In acest sens, sfintele moaste ale sfintilor au parfumul mirului de nard. Dupa cum harul Duhului Sfant era prezent in trupul lui Hristos in mormant si nu L-a lasat sa putrezeasca, tot asa harul Duhului Sfant pecetluieste pe unii dintre sfinti cu nestricaciunea osemintelor si cu parfumul minunat al prezentei lui in omul duhovnicesc, care a trait in sfintenie potrivit Evangheliei lui Hristos.

Mirul de mare pret simbol al frumusetii BisericiiToate vesmintele de mare pret, toate vasele sfinte, toate picturile frumoase, toate Bisericile care se aduc ofranda intru pomenirea si cinstirea Mantuitorului Iisus Hristos, ca recunostinta sau multumire adusa Lui, sunt mir de mare pret. Asemenea Mariei, sora lui Lazar, Biserica aduce ofranda lui Hristos Cel Rastignit si Inviat ceea ce ea are frumos si de mare pret.

Insa, la darurile pe care le aduc credinciosii in Biserica, trebuie sa adaugam darul cel mai de pret al miresmei credintei ortodoxe, al rugaciunii si al faptelor bune. Mirul de mare pret este sufletul drept-credincios si sufletul curatit de pacate. Sufletul nostru curatit de pacate si luminat de fapte bune se daruieste lui Hristos ca mir de mare pret. Viata pacatoasa este urat mirositoare, dar pocainta si eliberarea de patimi pacatoase transforma viata omului in miros duhovnicesc de buna mireasma. Acest mir de mare pret al sufletului curatit si sfintit se dobandeste prin toate nevointele Postului Mare, prin impartasirea cu Sfintele Taine si prin milostenie. Sa ne ajute Bunul Dumnezeu ca si noi, in aceasta ultima saptamana inainte de sarbatoarea Invierii, sa aducem ca mir de mare pret florile harului crescute in sufletul nostru, prin postul catre Inviere spre slava Mantuitorului Hristos si spre mantuirea noastra.

Primul inteles al Intrarii in Ierusalim a Mantuitorului este acela de biruinta asupra mortii lui Lazar si, deci, preinchipuire a invierii de obste, dupa cum se spune in troparul sarbatorii. Evanghelia dupa Sfantul Ioan relateaza pe larg invierea lui Lazar, prietenul Mantuitorului Iisus Hristos si fratele surorilor Marta si Maria din Betania.

Cand multi dintre iudei au vazut ca Iisus a inviat un mort intrat in descompunere de patru zile, au parasit pe carturari si pe farisei, pe invatatorii lor traditionali, si au crezut in Iisus si in puterea Lui dumnezeiasca. Acesta este motivul principal pentru care multimile au venit in Betania, sa vada pe Iisus, dar si pe Lazar, prietenul Sau, inviat.

Multimile se adunasera la Ierusalim pentru a serba Pastile iudaice, iar din Ierusalim au mers in Betania sa vada pe Lazar, cel ce murise, dar acum era viu. Insa, pe cat se bucura multimea oamenilor simpli, pe atat se tulburau si se intristau mai-marii carturarilor si fariseilor, plini de invidie, pentru ca iubirea si admiratia multimilor fata de Iisus cresteau cu fiecare minune, cu fiecare vindecare si, mai ales acum, cu invierea din morti a prietenului sau Lazar din Betania. Astfel, iudeii s-au impartit in doua: unii care credeau in Iisus si altii care nu credeau in Iisus; unii care-L iubeau pe Iisus, iar altii care-L invidiau si-L dusmaneau. Evanghelia ne spune ca atunci au hotarat mai-marii carturarilor si fariseilor sa-L omoare nu numai pe Iisus, ci si pe Lazar, pentru ca Lazar cel inviat din morti era marturia evidenta a puterii dumnezeiesti a lui Iisus Hristos. Nu numai invatatura Lui era minunata, ci si puterea Lui dumnezeiasca, datatoare de viata. Hristos, Cel...