In gandirea autentic crestina a Sfantului Ioan Gura de Aur, Biserica este Trupul lui Hristos, al carei Cap este Iisus Hristos. Ea este un trup organic. In acesta, credinciosii, care reprezinta membrele, trebuie sa stea intr-o armonie perfecta. Isi are temelia in Intruparea Domnului, fiind o prelungire a acestui act mantuitor de-a lungul veacurilor, un []In gandirea autentic crestina a Sfantului Ioan Gura de Aur, Biserica este Trupul lui Hristos, al carei Cap este Iisus Hristos. Ea este un trup organic. In acesta, credinciosii, care reprezinta membrele, trebuie sa stea intr-o armonie perfecta. Isi are temelia in Intruparea Domnului, fiind o prelungire a acestui act mantuitor de-a lungul veacurilor, un act de smerire desavarsita, care exprima mai bine comuniunea ideala a lui Dumnezeu cu oamenii.

Biserica este comunitatea sufletelor strans unite cu Persoanele Sfintei Treimi. In Biserica, crestinii impreuna-vietuiesc cu Dumnezeu. Ea este inceputul imparatiei lui Dumnezeu pe pamant. Ne naste sau ne renaste ca fii ai imparatiei lui Dumnezeu, prin unirea cu Hristos prin Taina Sfantului Botez. Este casa lui Dumnezeu cu porti deschise tuturor oamenilor, porti care ne aduc mai aproape de mantuire. Stralucirea Bisericii este, de fapt, reflectarea iubirii, a slujirii si a blandetii lui Iisus Hristos catre oameni. Prin ea, Hristos il ajuta pe credincios sa ajunga la starea de asemanare cu Dumnezeu.

In sens larg, Biserica este intalnirea dintre taramurile celor doua lumi, este comunicarea peste timp a omului cu Dumnezeu, cu imparatia Sa, este banchetul ceresc la care iau parte toate netrupestile puteri si credinciosii tuturor veacurilor.

Mai tare decat cerul, nici portile iadului nu o vor birui. Ea este aparata de dumnezeiescul ei Intemeietor. Este deschisa tuturor si, daca o insultam pe ea, Il insultam pe Cel ce a intemeiat-o. Depaseste cerul in inaltime si pamantul in lungime. Este Ierusalimul cel ceresc, mama noastra, care ne cuprinde pe toti si ne duce la mantuire prin purtarea ei fata de noi. Prin ea ajungem la inaltimile inefabile ale cerului, prin harul lui Dumnezeu, care apartine Persoanelor Sfintei Treimi. Este ca un refugiu al sufletelor in fata ispitelor diavolului. In ea este Crucea lui Iisus Hristos, care inlatura despartirea dintre credinciosi, ii impaca cu Dumnezeu si intre ei insisi.

Biserica lui Dumnezeu este mijlocitoarea bunurilor spirituale si laborator al tamaduirii si intaririi sufletului. Aceasta deoarece in ea noi primim invatatura cea mantuitoare. Ea este locul unde se aduna ingerii si crestinii si unde Iisus Hristos ofera Sangele Sau ucenicilor Sai.

Dar, deopotriva, potrivit Sfantului Ioan Gura de Aur, Biserica este o scoala duhovniceasca a moravurilor, deoarece in ea se deprind virtutea si adevarata traire crestina. Caci are ca Invatator pe Iisus Hristos si drept carte de temelie Sfanta Sciptura. De aceea, Sfantul Parinte aseamana Biserica cu un rai, mult mai desavarsit decat cel de la inceput, fiindca in raiul Bisericii nu mai exista un sarpe amagitor, ci Hristos Mantuitorul, si nu mai este o Eva amagitoare, ci Sfantul Duh, care il inalta pe om.

Biserica este una, pentru ca unul este Iisus Hristos, Capul nevazut. Comentand cuvintele Sfantului Apostol Pavel din Epistola catre Efeseni, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: El s-a facut pe Sine Cap al intregii Biserici O asaza la inaltimi incomparabile, chiar pe tronul Sau. Unde se gaseste capul, acolo se gaseste si trupul, fara posibilitatea de separatie. Daca ar exista vreo separatie, n-ar mai fi un corp, n-ar mai fi un cap peste toate.

Unitatea credintei consta in faptul ca noi toti alcatuim un singur Trup. Biserica este implinirea lui Hristos, in sensul ca trupul este implinirea capului, iar capul implinirea trupului. Daca unul n-ar fi mana, altul piciorul, altul alt organ, atunci, trupul nu ar fi deplin. De aceea, pentru ca trupul sa fie deplin, nu trebuie sa-i lipseasca nimic. Capul isi are implinirea in trup, iar trupul este desavarsit numai atunci cand suntem uniti si adunati impreuna. Ochii nu trebuie sa dispretuiasca...