1. Batranul Ieronim insista asupra nevoii de a citi Evanghelia: O casa inchisa sta in intuneric. Daca tu deschizi fereastra, vei vedea lucrurile importante; daca deschizi si mai mult, lumina va intra si tu poti distinge cele mai mici lucruri. i daca soarele va intra in interior, vei vedea si firicelele de praf ce zboara []1. Batranul Ieronim insista asupra nevoii de a citi Evanghelia: O casa inchisa sta in intuneric. Daca tu deschizi fereastra, vei vedea lucrurile importante; daca deschizi si mai mult, lumina va intra si tu poti distinge cele mai mici lucruri. i daca soarele va intra in interior, vei vedea si firicelele de praf ce zboara in aer. Asa este si cu sufletul care primeste lumina Evangheliei: vede si pacatele lui cele mai mici .2. Batranul Porfirie se adresa astfel unuia dintre vizitatori: Citeste mult, ca Dumnezeu sa-ti limpezeasca mintea. Eu, stii, citesc mult, si pentru ca altii sa nu ma deranjeze, ma urc intr-un copac cu o scara pe care mi-am facut-o. Apoi, trag scara sus pentru ca altii sa nu ma vada si sa nu ma deranjeze. i acolo, citesc ore intregi .3. Acelasi batran adesea intrebuinta urmatoarea imagine: Te gasesti intr o camera intunecata si dai din maini pentru a imprastia intunericul care, bineinteles, nu dispare. Daca deschizi fereastra si lumina intra inauntru, intunericul dispare. Asa si cu lectura. Sfanta Scriptura, Vietile Sfintilor si scrierile Parintilor sunt lumina care imprastie intunericul din suflet .4. Castigul duhovnicesc nu rezulta din simpla lecturare a Evangheliei. Batranul Eusebiu zicea referitor la acest subiect: Omul cunoaste bine aparenta lucrurilor si, daca harul Duhului Sfant nu-l cerceteaza, n-are nici un folos. El se aseamana unei case: cata vreme este inchisa ramane inutila. Este nevoie de o cheie pentru a deschide. La fel cu inteligenta omeneasca: daca nu-i deschisa de har, omul n-are nici un folos de ea. Un profesor universitar imi zicea ca citind operele filozofice, le intelege, dar citind Evanghelia, intelege cuvintele dar nu si sensul lor adanc .5. Batranul Ioil, care scria si citea mult, insista asupra faptului ca lectura trebuie insotita de asceza: Daca tu ii citesti pe Parinti, tu vei vedea ca ei au asupra multor aspecte puncte de vedere particulare si uneori diferite. Unul interpreteaza, de exemplu, un citat din Scriptura intr-un fel, altul intr-alt fel. Dar daca exista un punct asupra caruia toti Parintii sa fie de acord, aceasta este asceza: in aceasta privinta exista un acord general. Toti scot in evidenta postul, privegherea, saracia de bunavoie, mortificarea trupului, si lucrarea in general . i el adauga: Noi tinem seama de ce au zis sau scris Parintii...