Sf. Ioan Gura de Aur din Omiliile despre pocainta (Despre pocainta. i catre cei ce pleaca de la Sfanta Liturghie, in care si despre Sfanta Masa si despre Judecata viitoare) Dupa cum semanatorii n-au nici un folos daca arunca semintele pe cale, tot asa si noi n-avem vreun folos de pe urma numelui de crestin []Sf. Ioan Gura de Aurdin Omiliile despre pocainta (Despre pocainta. i catre cei ce pleaca de la Sfanta Liturghie, in care si despre Sfanta Masa si despre Judecata viitoare)Dupa cum semanatorii n-au nici un folos daca arunca semintele pe cale, tot asa si noi n-avem vreun folos de pe urma numelui de crestin daca faptele noastre nu sunt pe masura numelui.

Iar daca vreti, am sa va aduc martor de credinta pe Iacov, fratele Domnului, care zice: Credinta fara fapte este moarta . Este deci nevoie de fapte; fara de ele nici numele de crestin nu ne poate fi de folos. Sa nu te minunezi! Spune-mi, te rog, este de vreun folos soldatul care sta in armata, dar nu-i vrednic de armata si nu lupta pentru imparatul care il hraneste? Ar fi, poate, mai bine sa nu stea in armata decat sa batjocoreasca cinstea imparatului.

Asa si cu crestinii. Nu merita, oare, sa fie pedepsiti cand nu lupta pentru imparatul lor? Dar pentru ce spun: cand nu lupta pentru imparatul lor? Faca Dumnezeu sa lupte pentru sufletele lor! Dar cum pot, mi se poate spune, sa fiu in lume, inconjurat de treburi, sa slujesc imparatului si sa ma mantuiesc? Ce spui, omule? Vrei sa-ti spun pe scurt ca nu locul te mantuie, ci purtarea si vointa?Adam era in Rai, ca intr-un port, si s-a inecat; Lot era in Sodoma, ca pe mare, si s-a mantuit; Iov statea pe gunoi si s-a indreptatit, iar Saul era in mijlocul bogatiilor si si-a pierdut imparatia -si pe cea de aici, si pe cea de dincolo. Nu te poti apara spunand: Nu pot sa fiu si in lume, inconjurat de treburi, si sa ma si mantuiesc . tii de unde ne vine acest gand? De acolo ca nu ne rugam des si nici nu venim des la biserica. Oare, nu vedeti pe cei care vor sa primeasca dregatorii de la imparatul pamantesc, cum staruiesc si cum pun pe altii sa intervina ca sa dobandeasca ce doresc? Aceste cuvinte le spun celor ce pleaca de la dumnezeiestile slujbe si celor care se pun la sfat si palavragesc in timpul infricosatoarei si Sfintei Liturghii. Ce faci, omule? N-ai fagaduit zicand: Avem catre Domnul , cand preotul a spus: Sus sa avem mintea si inimile ? Nu ti-e teama, nu te rusinezi sa fii gasit mincinos in acel ceas infricosator?Vai, ce minune! Masa cea de taina este pregatita, Mielul lui Dumnezeu este junghiat pentru tine, preotul se nevoieste pentru tine, foc duhovnicesc izvoraste din preacurata Masa, Heruvimii stau imprejur, Serafimii, care cu sase aripi isi acopera fetele, zboara pe deasupra, toate Puterile cele netrupesti impreuna cu preotul se roaga pentru tine, focul cel duhovnicesc se pogoara, Sange curge din preacurata coasta in potir spre curatirea ta, si tu nu te infricosezi, nu rosesti ca esti gasit mincinos in acest infricosator ceas?Ai o suta saizeci si opt de ore pe saptamana; si din acestea Dumnezeu i-a oprit pentru El numai o singura ora; si cheltuiesti si aceasta ora in treburi lumesti, in glume, in discutii! Cu ce indraznire, deci, te mai apropii de Sfintele Taine? Ai indrazni, oare, sa pui mana pe pulpana hainei imparatului pamantesc, daca ti-ar fi mana plina de murdarie? nicidecum!Sa nu socotesti ca este paine, nici ca este vin ceea ce vezi! Ca nu se dau afara ca celelalte mancari. Fereasca Dumnezeu! Sa nu gandesti asa! Ci, dupa cum ceara unindu-se cu focul nu pierde nimic si nimic nu prisoseste, tot asa socoteste si aici! Sfintele Taine intra in fiinta trupului. De aceea, cand ne apropiem sa ne impartasim, sa nu socotim ca ne impartasim cu dumnezeiescul Trup ca din mana unui om, ci sa socotim ca ne impartasim cu dumnezeiescul Trup ca din clestele de foc al Serafimilor, pe care 1-a vazut Isaia; iar cu dumnezeiescul Sange asa sa ne impartasim, ca si cum am atinge cu buzele dumnezeiasca si preacurata coasta a lui Hristos.

Asadar, fratilor, sa nu plecam din biserica in timpul Sfintei Liturghii; si iarasi,...