Sfantul Grigorie Dascalul Cel ce des se marturiseste are mare lesnire in a cerceta cu de-amanuntul constiinta sa si a afla numarul pacatelor sale, de vreme ce, usurandu-se des de multimea pacatelor sale cu deasa marturisire, ele raman intotdeauna mai putine. Pentru aceasta si mai cu lesnire le poate afla si a-si aduce aminte de []Sfantul Grigorie DascalulCel ce des se marturiseste are mare lesnire in a cerceta cu de-amanuntul constiinta sa si a afla numarul pacatelor sale, de vreme ce, usurandu-se des de multimea pacatelor sale cu deasa marturisire, ele raman intotdeauna mai putine. Pentru aceasta si mai cu lesnire le poate afla si a-si aduce aminte de dansele, iar cel ce nu des se marturiseste, pentru multa multimea pacatelor ce se aduna la dansul, nici cu de-amanuntul nu poate sa le afle, nici sa-si aduca aminte de dansele, ci uita de multe ori multe si grele pacate ale sale, care, ramanand nemarturisite, de aici raman si neiertate. Pentru aceea, Diavolul are sa i le aduca lui aminte in ceasul mortii lui si atat de tare va sa-l stramtoreze, incat sa verse pentru dansele o sudoare aducatoare de moarte si sa planga falosul, dar insa fara de niciun folos, pentru ca atunci nu mai poate sa le marturiseasca.

Marturisirea cea deasa pricinuieste si acest folos de pe urma: fiindca opreste si infraneaza pe oameni de la pacat; ca cel ce des se marturiseste, cand isi va aduce aminte cum ca dupa putin are sa se marturiseasca, desi [poate] va fi avut scop ca sa pacatuiasca, se opreste, socotind rusinea ce are sa ia cand se va marturisi si mustrarea ce va sa auda de la duhovnic.

Precum pomii care des se rasadesc nu pot sa prinda radacina adanca in pamant, tot asa, si pe obiceiurile cele rele si deprinderile pacatului, marturisirea cea deasa nu le lasa sa prinda radacina adanca in...