Zi de zi intalnim in cale tineri, baieti si fete, plini de viata. Se manifesta fiecare in functie de temperamentul si manierele pe care a reusit sa si le insuseasca. Oricum s-ar manifesta ii privim cu drag si cu nadejde. Ne gandim cum in urma, cand eram de varsta lor si, la terminarea liceului, le []Zi de zi intalnim in cale tineri, baieti si fete, plini de viata. Se manifesta fiecare in functie de temperamentul si manierele pe care a reusit sa si le insuseasca. Oricum s-ar manifesta ii privim cu drag si cu nadejde.

Ne gandim cum in urma, cand eram de varsta lor si, la terminarea liceului, le lasam prietenilor scrise pe indatinata amintire cu promotia din care faceam parte, cateva versuri: Nascut dintr-un crampei de soare,/ i o farama de pamant,/ Firul curat, gingas si sfant,/ Imboboceste si da-n floare .

Timpul a trecut, modul nostru de a privi lucrurile ar putea parea anacronic, dar fiinta omeneasca a ramas aceeasi. Mai mult, Dumnezeu a ramas Acelasi: Iisus Hristos, ieri si azi si in veci, este acelasi (Evrei 13, 8). i pe vremea aceea intre baieti si fete erau prietenii. Dragostea este o virtute ce descinde din Dumnezeu. Dar nu se mergea atat de departe ca acum. De exemplu, azi un lucru de neinteles, cateva colege ce stateau in gazda, pentru ca au ingaduit ca prietenii lor sa intarzie prea mult seara la ele, au fost eliminate pe o saptamana din liceu. La fel si baietii. Din internat se iesea o data pe saptamana, joia, doua ceasuri. Nu-i asa ca acest lucru astazi se pare ciudat? i nu uitati: scoala era laica, nu teologica.

Astazi nu mai este o ciudatenie daca profesorii ii intalnesc pe tineri imbratisati pe coridoarele liceului, nu mai vorbesc de cele ale facultatilor. Pe atunci la baluri, pentru ca nu erau discoteci, fetele erau insotite de mame sau de frati. Cum ar arata astazi parintii stand pe margine la discoteca?Cu toate acestea, chiar daca tinerii au astazi un vocabular mai vulgar, chiar daca influentati de mediu incep o viata sexuala precoce, chiar daca drogurile, alcoolul si tigarile gustate la inceput din curiozitate il fac dependent de ele, ei au fost creati de Dumnezeu fir curat, gingas si sfant . Graba de-a da roade inainte de vreme ii distruge total.

De aceea nu vom inceta sa le adresam tinerilor si parintilor lor indemnurile cuvenite, fara intentia de a-i dadaci. Poate vom reusi, macar in unele cazuri, sa prevenim catastrofe nebanuite. Vedem cum cad si se nenorocesc multi tineri care, din nefericire, n-au fost preveniti la vremea potrivita asupra primejdiilor ce-i impresoara.

Educatia ce se face astazi are mari carente. Adeseori omul privit doar din punct de vedere biologic, ca un biet animal rational, si nici macar atat. Pentru ca, daca biologicului din el i s-ar da cinstea cuvenita, grija de a-l feri de tot ceea ce-i dauneaza ar fi mult mai mare. Nu mai pomenim de faptul ca se face abstractie totala de dimensiunea spirituala a fiintei omenesti. Nu stiti ca trupul vostru este templu al Duhului Sfant, zice Sfantul Pavel, pe care-l aveti de la Dumnezeu si ca voi nu sunteti ai vostri? Slaviti, dar, pe Dumnezeu in trupul vostru si in duhulvostru, care sunt ale lui Dumnezeu (1 Corinteni 6, 19-20). Asadar si trupul si sufletul isi au valoarea lor.

Educatia sexuala ce se face in scoala, adeseori, este o contra-educatie. Tinerii sunt priviti doar ca niste simple vietuitoare reproducatoare, fara a i se da vietii intime si dimensiunea spirituala pe care o are, in cadrul comuniunii dintre un barbat si o femeie.

Tinerilor li se prezinta de catre educatori binevoitori mijloace de protectie si contraceptie, cu alte cuvinte sunt indemnati la desfranare generala.

Sa nu se uite insa ca orice tanar este un unicat, o fiinta minunata din pantecele maicii sale (Psalmul 138, 13-14). An de an in fiinta sa apar lucruri noi. Poate ca perioada cea mai dificila din acest punct de vedere este adolescenta. Ea este situata intre copilarie si maturitate. Precedata de pubertate, perioada in care au loc in organism transformari in urma carora tanarul devine apt pentru reproducere, adolescenta se caracterizeaza prin fiorul sublim si nou al iubirii. Intre treisprezece si douazeci de ani primavara iubirii bate la poarta sufletului.

In aceasta etapa a vietii lui, intalnirea cu o persoana de sex opus il fascineaza. Valul ii cade de pe ochi. Daca pana aici s-a gandit numai la sine, acum descopera o fiinta care ii este nespus de draga. O fiinta al carei farmec il captiveaza. O fiinta care-i este mai scumpa chiar decat persoana sa. O fiinta care ar dori sa-i apartina toata viata si careia doreste sa-i ofere proiectele sale, succesele sale, munca sa, iubirea sa. Cand e langa ea se simte bine. Cand e departe ii simte lipsa. In fata ochilor i se deschide o lume noua: lumea iubirii.

Intrebarea serioasa ce trebuie sa si-o puna este: pana unde trebuie sa mearga? Pana la relatia sexuala? Filmele erotice pe care le vede pe toate canalele, site-urile provocatoare de pe internet, revistele porno ce stau pe toate tarabele il vor indemna sa faca aceasta. Ba, din nefericire, si o educatie sexuala rau inteleasa, tot intr-acolo il indreapta. Se aduc si argumente medicale si stiintifice care ar demonstra ca abstinenta pana la casatorie nu-i sanatoasa.

Poate fi cuprins si de un complex de inferioritate. Colegii lui, prietenii lui, au facut-o. De ce sa nu o faca si el? i totusi invatatura cuminte a Bisericii ii spune sa n-o faca. Va veni si vremea sexului. Mai sunt si tineri integri care n-o fac pana la casatorie. Daca tanarul e cu adevarat barbat, poate spune si nu. Multi adolescenti ii respecta tocmai pe cei ce au curajul sa fie insisi, sa nu le pese de ce spun altii, chiar cu riscul de a fi persiflati sau luati peste picior.

Duhovnicii cu experienta pot arata o multime de tineri care duc o lupta sustinuta si biruie. Chiar si medicii, care sunt cinstiti, spun ca abstinenta nu-i daunatoare, ci dimpotriva. Doctorul Meyer scria: pretextul fatalitatii pasiunii este o enorma minciuna, ale carei consecinte teribile strica omenirea infranarea e posibila. Mii de oameni au dovedit-o. Au afirmat aceasta oameni care se bucura de cea mai mare autoritate si pe care nu-i putem acuza de exagerari. Nu lipseste putinta, ci vointa .33Este adevarat ca, fiind vorba de prietenia dintre doi tineri, e foarte dificil sa precizezi cat isi pot permite. Cand iti pui aceasta problema ai in minte un numar de comportamente concrete, de la tinutul mainii, de la sarut si pipait, pana la relatii intime. Este foarte greu de stabilit limite precise.

Din pacate, constat ca in unele cercuri din diaspora ortodoxa se acrediteaza ideea ca n-ar fi o mare greseala legatura trupeasca dintre doi tineri ce se iubesc si vor, mai tarziu, sa se casatoreasca. Dar daca nu se vor casatori? Intr-o noua relatie nu vor avea nostalgia unor trairi din vechea relatie care, sub anumite aspecte, au fost mai frumoase decat cele din noua relatie? i mai grav, unii studenti teologi socot ca relatiile sexuale dinainte de casatorie i-ar putea feri de anumite nepotriviri de caracter cu viitoarea sotie. Ce facem atunci cu invatatura revelata a Sfintei Scripturi, care spune ca preotul trebuie sa fie fara prihana, barbat al unei singure femei (1 Timotei 3, 2)? Ce facem cu canonul 61 apostolic care zice ca daca impotriva unui credincios, se face vreo invingere de desfranare sau de adulter sau de o alta oarecare fapta oprita, si s-ar dovedi, acela sa nu se inainteze in cler? 34Pentru toti crestinii este valabil sfatul Sfantului Apostol Pavel: Fugiti de desfranare! Orice pacat pe care-l va savarsi omul este in afara de trup. Cine se deda insa desfranarii pacatuieste in insusi trupul sau. Sau nu stiti ca trupul vostru este templu al Duhului Sfant care este in voi, pe care-L aveti de la Dumnezeu si ca voi nu sunteti ai vostri? (1 Corinteni 6, 18-19).

Sfantul Ioan Damaschin tine sa spuna ca fecioria este de la inceput si ca dintru inceput a fost sadita in firea oamenilor .35 Fecioria ramane norma perfectiunii. In acelasi timp insa, pentru ca permite dainuirea umanitatii, unirea dintre barbat si femeie este binecuvantata de Dumnezeu (Facere 9, 7), si relatia sexuala in cadrul casatoriei nu-i deloc condamnabila.

Sfatul nostru pentru tineri este sa nu se angajeze in relatii intime inainte de casatorie, pentru ca atunci, la vremea potrivita, sa-i poata darui partenerului de viata un trup integru, nepangarit, frumos si sanatos. Iar jocurile sexuale, care pot duce la cadere, e bine sa fie evitate. Emotiile insa pot deveni atat de explozive si pasiunea atat de puternica incat tinerii sa fie la un pas de cadere. Pe de alta parte este firesc ca doua persoane ce se cunosc, se iubesc si se bucura una de cealalta, sa treaca de la gesturile timide la afectiune la sarutari si mangaieri.

Meditarea serioasa la sensul vietii noastre, in calitate de fii ai lui Dumnezeu si purtatori ai chipului Sau, ne da o perspectiva corecta de abordare a sexualitatii in ce are ea frumos si creator.36Nu se poate face abstractie nici de faptul ca instinctul sexual este un adversar violent si puternic. El il orbeste pe om si-l taraste in placeri josnice. Intr-un om fara vointa el isi atinge intotdeauna tinta. i ce urmeaza? Onoarea si demnitatea sunt daramate. Chipul prieteniei curate se intuneca si nu mai vezi inpartenerul tau pe omul gingas si iubit, ci un simplu instrument care-ti poate procura placeri.

Ochii tanarului sunt orbiti si nu vad in prietena lui pe posibila mama a copiilor sai. Ei nu mai vad decat grosolania. Nu mai vad in ea decat un obiect al placerilor pacatoase. Ajuns aici cauta si in prietena lui dispozitii de aceeasi natura.

La randul ei, si fata il priveste pe baiatul sanatos si frumos, viril si atragator, doar ca pe masculul ce o poate satisface. De aceea, prin atitudinea neglijenta, prin mangaieri, prin cuvinte erotice, prin imbracaminte sumara, ii atata pasiunea sexuala si-l excita, determinandu-l sa faca pasul fatal.

Luati de sentimente, amandoi vor un singur lucru: sa iubeasca si sa fie iubiti. Nu se gandesc ca pacatul pandeste cu ochi avizi momentul in care sa le pangareasca fiinta. La inceput ispita e magulitoare, insinuanta, discreta. Apoi devine obraznica si insistenta. Daca unul din cei doi ezita, ea le spune: aceasta e iubirea.

Baiatul argumenteaza viclean: Daca m-ai iubi te-ai culca cu mine . Apoi cu obraznicie diabolica: Din cauza perceptelor depasite ce te opresc sa faci sex cu mine te las .

In zadar argumenteaza celalalt ca lucrul acesta e pacat, inainte de casatorie, ca e dezonorant, inima celui cu initiativa ramane tare ca piatra. Pasiunea face din el un demon. Puterile naturale, necontrolate, se descatuseaza si aduc dupa ele ruina si triumful raului.

Nenorocit trebuie sa fie tanarul, lipsit de vointa si putere, care se lasa in mainile instinctului. Instinctul, care are menirea sa fie rob, devine stapan tiranic si crud.

Omul a reusit sa stapaneasca fortele oarbe ale naturii, obligandu-le sa-i slujeasca. Cu ajutorul focului prelucreaza metalele, cu forta apelor pune in miscare turbinele hidrocentralelor, prin dezintegrarea atomului declanseaza energii enorme, cu ajutorul calculatorului controleaza tot ce se intampla in lume. i atunci, daca omul stapaneste pamantul, n-ar trebui sa-si poata stapani propriul sau trup?Exista lasi care capituleaza la primul atac. Desi bine facuti trupeste, vointa lor este foarte slaba. Ar trebui ca ei insisi sa se dispretuiasca pentru neputinta lor. Dar nu fac acest lucru, ci dimpotriva, socot act de mare bravura caderea lor in pacat. Argumentul pe care-l aduc este imposibilitatea de a-ti invinge pasiunea si ca multi tineri fac sex fara sa-si puna probleme.

Asa judeca oamenii fara vointa, oamenii care au renuntat la libertatea lor si au devenit robi ai patimilor. Pe deasupra presiunea pe care cercul de prieteni, sau gasca , o fac asupra lor, inrautateste si mai mult lucrurile.

Indemnul ce le vine cu insistenta este sa bea, sa fumeze, sa consume droguri si sa faca sex ca sa fie in ton cu lumea. i primesc indemnul pentru ca, nu cumva, prietenii pe care-i admira sa-i lase la o...