De aceea si Sfantul Pavel, care a stiut mai bine decat noi folosul cel mare pe care-l aduce rugaciunea, ne-a indemnat sa ne rugam neincetat (I Tes.5, 17). N-a voit el sa sfatuiasca niciodata vreun lucru greu si cu neputinta, pe care nu l-am fi putut implini, caci atunci ne-am fi aratat ca neascultatori si []De aceea si Sfantul Pavel, care a stiut mai bine decat noi folosul cel mare pe care-l aduce rugaciunea, ne-a indemnat sa ne rugam neincetat (I Tes.5, 17). N-a voit el sa sfatuiasca niciodata vreun lucru greu si cu neputinta, pe care nu l-am fi putut implini, caci atunci ne-am fi aratat ca neascultatori si calcatori ai poruncii lui si drept urmare vrednici de osanda. Ci scopul Apostolului, care a zis sa ne rugam neincetat, a fost ca sa ne rugam cu mintea noastra, ceea ce este cu putinta sa facem totdeauna. Caci si cand facem un lucru de mana si cand ne plimbam si cand sedem si cand mancam si cand bem, totdeauna putem sa ne rugam cu mintea noastra si sa facem rugaciunea mintii bine placuta lui Dumnezeu si adevarata. Cu trupul putem sa lucram si cu sufletul sa ne rugam. Omul din afara poate sa implineasca orice slujba cu trupul si omul dinauntru poate sa fie daruit slujirii lui Dumnezeu si sa nu lipseasca niciodata de la lucrul cel duhovnicesc al rugaciunii cu mintea. Caci asa ne porunceste Dumnezeu-Omul Iisus in Sfanta Evanghelie, zicand: Iar tu cand te rogi, intra in camara ta si inchizand usa ta, roaga-te Tatalui tau intru ascuns (Matei 6, 4). Camara sufletului este trupul. Usile fiintei noastre sunt cele cinci simturi. Sufletul intra in camara lui, cand mintea nu umbla de colo pana colo in lucrurile lumii, ci staruieste in inima noastra. i simturile noastre le inchidem si raman asigurate, cand nu le lasam sa se alipeasca de lucrurile supuse lor si aratate. In felul acesta mintea ramane libera de orice impatimire lumeasca si se uneste prin rugaciunea ascunsa a mintii cu Dumnezeu Tatal nostru. i atunci zice: Tatal tau cel ce vede intru ascuns, iti va da tie la aratare (Matei 6, 6).

Dumnezeu, cunoscatorul celor ascunse, vede rugaciunea mintii tale si o rasplateste cu daruri aratate si mari. Pentru ca aceasta este rugaciunea adevarata si desavarsita si ea umple sufletul de harul dumnezeiesc si de darurile (harismele) duhovnicesti. Caci cu cat inchizi mirul mai mult in vas, cu atat vasul raspandeste mai multa mireasma. Asa e si cu rugaciunea: cu cat o intiparesti mai mult in inima ta, cu atat o umple mai mult de harul dumnezeiesc. Fericiti sunt cei ce se obisnuiesc cu acest lucru ceresc, caci cu el biruiesc orice ispita de la dracii cei rai, precum si David a biruit pe...