1. Pentru fortarea luarii unei hotarari nedrepte raspunde totdeauna acela al carui cuvant impune aceasta hotarare, dar mai raspunde pentru acel lucru si acela care atunci cand trebuie sa spuna cuvantul de impiedicare a hotararii nedrepte n are curajul sa l spuna. Caci tacerea lui este o semnatura de aprobare pe hotararea care se ia []1. Pentru fortarea luarii unei hotarari nedrepte raspunde totdeauna acela al carui cuvant impune aceasta hotarare,dar mai raspunde pentru acel lucru si acela care atunci cand trebuie sa spuna cuvantul de impiedicare a hotararii nedrepte n are curajul sa l spuna.

Caci tacerea lui este o semnatura de aprobare pe hotararea care se ia acolo.2. Da, omule, raspunzi cand faci tu direct, cu voia si cu puterea ta, dar vei raspunde si pentru ca, putand sa l impiedici pe cel pe care l ai vazut facand raul, totusi nu l ai impiedicat!3. Lasitatea este frica, iar fricosii sunt la fel de osanditi ca si ucigasii, in Cuvantul lui Dumnezeu. Vor fi aruncati laolalta in iazul cel de foc (Apoc 21, 8).

Cine iubeste slava lumii mai mult decat slava Domnului si comoditatea minciunii mai mult decat cinstea adevarului,acela este un netrebnic (I In 2, 15 16; Rom 2, 12). i va fi osandit atat de Dumnezeu, cat si de oameni.4. Grozav, ce monstru devine omul stapanit de pacat cand este orbit de mandrie si patimas in luarea hotararilor lui, manat de ura si stapanit de razbunare.

Pentru el nu mai conteaza atunci viata nici unui om. Sau a unei multimi.

Nu mai conteaza nici nedreptatea vreunei sentinte.

Nu mai conteaza nici o nelegiuire conteaza numai folosul sau, ambitia sa, triumful sau.5. Pentru omul tiran, daca este in folosul sau sa moara un om nevinovat, el face aceasta fara nici o jena,mai pe fata, mai in ascuns.

O, cate crime de astea sau facut si se mai fac inca!Daca este in interesul tiranului sa fie nimicita o familie, o casnicie, o lucrare, o lume intreaga, lui nu i pasa prea mult.

Tot ce urmareste acest demon este numai interesul sau, folosul sau, satisfactia sa, scopul sau.

Toti oamenii ar trebui sa se uneasca in oprirea mainii ucigase, fiindca urmarile le platesc toti.6. Vai de casa si de neamul care are ca stapan un tiran.

Vai si de prezentul, si de viitorul acestora.

Dar, cand acela care este calauzit de un fel diavolesc de a gandi si a lucra nu este numai el singur, ci mai sunt in ajutorul lui si altii, multi, care mai gandesc si fac tot asa, atunci ce mai poate face cel nevinovat? i cine, in afara de Dumnezeu, il mai poate salva?7. Judecatile pe care le fac cei rai sunt nerusinat de nedrepte.

Hotararile luate de ei sunt strigator la cer de ucigase.

Mijloacele cu care lucreaza sunt blestemate, cumplite si ingrozitoare,iar motivarile acestora sunt revoltator de mincinoase,toate urmarind un singur scop: folosul urat sau razbunarea vinovata a pacatului lor, indiferent ce pret cere acest folos marsav!8. O, omule, cutremura te totdeauna in fata raspunderii pe care o ai cand iei o hotarare intr o chestiune duhovniceasca.

Stai atunci in fata lui Hristos, in fata constiintei tale si in fata adevarului dezbracat de prejudecati, de patimi si de interese.

Ca sa fii gasit drept in hotararea ta.9. Judeca problema lui Hristos nu la intunericul foloaselor tale sau ale partidei tale, ci la lumina curatiei si a dreptatii.

Ia hotarari cinstite si sanatoase, nu partinitoare si patimase.

Teme te de Dumnezeu si de judecata constiintei tale mai mult decat de oricine.

Caci sentintele acestora sunt necrutatoare si eterne pentru tine!10. Nu sacrifica pentru folosul tau nici cel mai mic drept al cuiva, oricine ar fi acela.

Nu ti cumpara fericirea ta ori foloasele tale cu...