Ati auzit de smerenie pusa la cale sau deliberata, manifestata in mod voluntar ca sa dea bine? In clipa cand iesi o farama din obisnuitul lumii, in ceea ce priveste viata duhovniceasca, se trezeste inlauntrul cel mai ascuns al inimii ceva ce-i propriu omului cazut, acel gand de mandrie care s-a intiparit in trupul nostru []Ati auzit de smerenie pusa la cale sau deliberata, manifestata in mod voluntar ca sa dea bine? In clipa cand iesi o farama din obisnuitul lumii, in ceea ce priveste viata duhovniceasca, se trezeste inlauntrul cel mai ascuns al inimii ceva ce-i propriu omului cazut, acel gand de mandrie care s-a intiparit in trupul nostru si pe care-l purtam ca pe o povara toata viata.

Sfantul Macarie cel Mare avea o vorba plina de adevar cand spunea ca cel mai curat si desavarsit om are in sine ceva trufas. E posibil adica, daca nu esti destul de atent cu tine insuti, sa se slobozeasca aceasta patima din legaturile ce-o tin si astfel sa te trezesti ducand o viata de inselare. Te inseli pe tine si inseli si pe altii.

Daca n-avem legatura cu alte persoane, inselarea proprie duce la pierderea propriului nostru suflet. Dar daca traim intr-o comunitate si ne lasam sedusi de aceasta smerenie programata, ei bine, nenumarate suflete se pot pierde dimpreuna cu al nostru din cauza asta.

Sfantul Apostol Pavel observase foarte bine aceasta ispita ce poate prinde in latul ei mai ales pe cei de frunte ai Bisericii. Prin urmare, el atentioneaza pe membrii Bisericii din Colose sa nu se lase ademeniti de astfel de crestini prefacuti: Nimeni sa nu va smulga biruinta printr-o prefacuta smerenie si printr-o fatarnica inchinare la ingeri (Col 2, 18).

Traducerea Sfintei Scripturi in editia jubiliara din 2001 ne pune parca si mai mult pe ganduri: Nimeni sa nu va lipseasca de rasplata prin smerenie-de-bunavoie sau prin slujire-de-ingeri , aceste sublinieri intre ghilimele vrand sa arate denaturarea smereniei si a slujirii avand ca urmare raul si nu binele Bisericii. Fiindca intre cei care parcurg acest editorial sunt si cititori ai editiei britanice a Bibliei, iata cum suna si acolo acest verset: Nimeni sa nu va rapeasca premiul alergarii, facandu-si voia lui insusi printr-o smerenie si inchinare la ingeri . E prima parte a versetului care nu lamureste destul felul smereniei daca n-am subintelege-o din continuarea versetului care-l acuza pe unul ca acesta ca se amesteca in lucruri pe care nu le-a vazut, umflat de o mandrie desarta, prin gandurile firii lui pamantesti .

Am citat din cele...