Pr. Dr. Constantin Mihoc (+2009) Pacatul omenesc pacatul protoparintilor, ca si pacatele urmasilor lor au afectat profund legatura casatoriei, discrepanta intre ceea ce a fost institutia casatoriei in intentia Creatorului si ceea ce devenise ea in realitate fiind dintre cele mai evidente. Ceva a ramas totusi din ceea ce constituia datul divin creatural []Pr. Dr. Constantin Mihoc (+2009)Pacatul omenesc pacatul protoparintilor, ca si pacatele urmasilor lor au afectat profund legatura casatoriei, discrepanta intre ceea ce a fost institutia casatoriei in intentia Creatorului si ceea ce devenise ea in realitate fiind dintre cele mai evidente. Ceva a ramas totusi din ceea ce constituia datul divin creatural al unirii dintre barbat si femeie in casatorie. Aceasta legatura naturala, desi slabita si desfigurata in multe forme dupa cadere, prin egoismul descatusat si dezvoltat prin pacat, si desi a pierdut prin aceasta harul legat de starea primordiala, totusi ea n-a fost desfiintata in esenta, deoarece nici natura umana n-a fost distrusa[1].

Prin venirea Sa, Hristos intareste din nou legatura casatoriei dintre barbat si femeie si o inalta din ordinea naturii in ordinea harului, invaluind-o, prin participarea Sa la nunta de la Cana, in ambianta harica ce iradia din Persoana Sa. Savarsind acolo cea dintai minune, prin puterea Sa mai presus de fire, si dand perechii ce se casatorea sa bea din vinul iubirii entuziaste turnate de El prin harul Sau, El vrea sa arate ca incepe inaltarea vietii omenesti in ordinea harului de la intarirea si inaltarea casatoriei[2]. Ceea ce s-a petrecut la acea nunta este subliniat si de o rugaciune de la slujba cununiei: Care, pentru negraitul Tau dar si multa bunatate, ai venit in Cana Galileii si nunta care era acolo ai binecuvantat-o, ca sa arati ca din voia Ta se face insotirea cea dupa Lege si nasterea de prunci dintr-insa[3].

Mantuitorul Iisus Hristos afirma necesitatea revenirii la ordinea initiala a familiei intemeiata prin casatorie, pronuntandu-se impotriva poligamiei pe care o denunta ca fiind o cadere de la acea randuiala, a casatoriei monogame. N-ati citit zice El ca Cel ce i-a facut de la inceput i-a facut barbat si femeie? (Mt 19, 4). Deci, Dumnezeu n-a creat decat un barbat si o femeie, lucru pe care il afirma, in comentariile lor, si unii dintre Sfintii Parinti asa cum se va vedea mai departe.

Barbatului nu-i este ingaduit sa-si lase femeia sa, si nici femeii barbatul ei, chiar daca Moise a facut concesii in aceasta privinta. Mantuitorul Iisus Hristos isi argumenteaza pozitia pe datul natural al creatiei: din inceput nu a fost asa (Mt 19, 8). Numai pacatul a fost cauza nesocotirii unitatii si indisolubilitatii familiei care sunt randuite de Dumnezeu: Pentru aceea va lasa omul pe tatal sau si pe mama sa reaminteste El si se va lipi de femeia sa si vor fi amandoi un trup. Asa incat nu mai sunt doi, ci un trup. Deci, ce a impreunat Dumnezeu omul sa nu desparta (Mt 19, 5-6). i de asemenea, El zice: Pentru invartosarea inimii voastre, v-a dat voie Moise sa lasati pe femeile voastre (v. 8).

Ruperea unitatii familiei este ingaduita numai pentru motive de desfranare. Mantuitorul Iisus Hristos, spune: Iar eu zic voua ca oricine va lasa pe femeia sa,...