Cuvantul eshatologie este un derivat al cuvantului grecesc eshata = cele de pe urma, cele dupa care nu mai urmeaza altceva. Eshatologia face trimitere la etapa finala a existentei (ultimele momente din istoria mantuirii) Eshatologia are 2 dimensini: Eshatologia particulara (- personala, care se referera la fiecare om) si Eshatologia generala (care se referea la []Cuvantul eshatologie este un derivat al cuvantului grecesc eshata = cele de pe urma, cele dupa care nu mai urmeaza altceva.

Eshatologia face trimitere la etapa finala a existentei (ultimele momente din istoria mantuirii)Eshatologia are 2 dimensini: Eshatologia particulara (- personala, care se referera la fiecare om) si Eshatologia generala (care se referea la toti oamenii si la intregul Cosmos). ESHATOLOGIA UNIVERSALA Inaintarea creatiei spre sfarsit Raiul este loc si o stare in care omul se afla in comuniune cu Dumnezeu neintrerupta, neimpiedicata de nimic, care provoaca fericire si implinire. Aceasta este starea pentru care am fost facuti.

Iadul este loc si o stare de lipsa a comuniunii cu Dumnezeu. Neputinta acestei comuniuni duce la suferinta. De asemenea, suferinta mai este provocata si de nevoia nesatisfacuta de a experimenta pacatele.

Daca fiecare om a fost judecat dupa moarte, de ce mai este necesara Judecata finala? Binele si raul savarsit de un om nu se sfarseste odata cu moartea, ci se multiplica pana la Judecata Universala.

Pareri despre conditia lumii in momentul sfarsituluiSfarsitul chipului actual al lumii nu se cunoaste. Suntem datori fiecare si toti sa sprijinim progresul autentic voit de Dumnezeu - sinonim cu implinirea planului lui Dumnezeu.

Nu exista unanimitate de opinii. Unii teologi spun ca sfarsitul chipului actual al lumii se va produce atunci cand raul va atinge culmea, sau coincide cu ultima dezvoltare a binelui.

Pr. D. Staniloae: Numai Dumnezeu constata ca lumea e coapta pentru sfarsitul chipului ei actual, si numai El stabileste daca am avansat sau nu in planul ei. Despre sfarsitul lumii vorbeste si stiinta, dar pentru ea, acest sfarsit reprezinta distrugerea sau neantizarea: Daca originea Cosmosului are la baza o explozie (Big-Bang), sfarsitul va avea loc printr-o implozie. Semnele sfarsitului si motivul lui nevazutEvangheliile vorbesc despre semne.

Pr. D. Staniloae spune ca unele sunt prea generale. Despre convertirea evreilor nu se stie in ce sens se va realiza, iar celelalte semne pot fi socotite ca prezente inainte de a se produce si pot fi contestate cand se vor fi produs.

Semnele nu sunt relative, ci reale si vestesc sfarsitul lumii cand vor avea o dimensiune cosmica, asa cum spune Revelatia.

Pr. D. Staniloaie: Istoria nu va ajunge la sfarsit prin ea insasi, ci prin voia lui Dumnezeu, sau atunci cand continuarea ei nu va mai avea rost. Din aceasta perspectiva, Sfantul Grigorie de Nyssa spune: In virtutea progresului, Hristos Se zideste perpetuu in viata oamenilor si a lumii si acest proces va inceta cand oamenii vor ajunge la masura de crestere a umanitatii proprii, pana cand umanitatea nu va mai avea nicio lipsa, ca si Hristos. Intruparea lui Hristos are dimensiune ontologica. Se va sfarsi cand nu va mai fi posibila o dezvoltare a spiritualitatii, concentrata in Mantuitorul Hristos. Sfarsitul chipului actual al lumii nu va fi nici accidental, nici silit de Providenta, ci se va datora unei misterioase convergente a Providentei cu libertatea omului. = nu este vorba de predestinare, deoarece omul are libertate; Dumnezeu ne vrea colaboratori.

Este epuizarea istoriei, a chipului actual al lumii, un esec al lui Dumnezeu? R: Sfarsitul lumii actuale este sinonim cu desavarsirea. Dumnezeu creeaza lumea buna, iar prin participarea noastra, aceasta ajunge la desavarsire. Omenirea este destinata invierii. Timpul, istoria, sunt etape.

Venirea a Doua a Mantuitorului. Cauza prefacerii lumii si a invierii mortilorAcestea se vor produce simultan: [II Petru 2:10] Stihiile vor arde = lumea noua e anticipata de descompunerea lumii actuale tot asa cum omul, pentru a ajunge la inviere, trebuie sa moara.

Acestea isi au cauza in apropierea maxima a lui Dumnezeu de lume. Aceasta face sa cada chipul invartosat si sa apara cel nou, adaptat trupului Sau inviat si trupurilor noi ale oamenilor. Aceasta este, de fapt, o Cincizecime cosmica perpetua. Prefacerea aceasta reprezinta ridicarea la o stare de maxima pnevmatizare prin umplerea de Duhul Sfant prezent in Mantuitorul Hristos sau extensia deplina a Duhului asupra lumii. Lumea poate fi considerata atunci un Tabor generalizat. (Pr. D. Staniloae)Caracterul pnevmatizat al lumii si transparenta lui Hristos prin toateSf. Grigorie Palama: Fara sa dispara material, lumea va fi atat de scaldata in spiritualitate, incat spiritual nu va mai fi vazut prin materie, ci materia prin spirit. In forma actuala teologica si stiintifica, lumea, materia este lumina. Lumina naturala va fi coplesita de lumina necreata a lui Dumnezeu. Lumea noua si trupul uman inviat ating un grad maxim de imaterialitate si spiritualitate prin indumnezeire dupa har, pastrand, totusi, materialitatea si sensibilitatea, dupa natura. Materia transfigurata si in stare de inviere ramane tot materie, coplesita de lumina necreata a lui Dumnezeu.

Hristos Se vede prin toate pentru ca este Logosul divin creator. Rationalitatea si finalitatea existentei nu tin de existenta ei, ci de voia lui Dumnezeu.

Logica existentei nu trebuie cautata in existenta ei, ci in Creatorul ei.

Natura trupurilor inviateFata de cei care spun ca oamenii vor fi ca ingerii si, deci, nu vor mai avea trupuri, Metodiu de Olimp spune ca: Dumnezeu a avut un scop cand a creat pe oameni ca oameni si pe ingeri ca ingeri . Ar fi injurios sa cugetam ca Dumnezeu, dupa ce creeaza pe om ca om, Se razgandeste si...