1. i aceasta sa stii ca, in zilele din urma, vor veni vremuri grele; 2. Ca vor fi oameni iubitori de sine, iubitori de arginti, laudarosi, trufasi, hulitori, neascultatori de parinti, nemultumitori, fara cucernicie, 3. Lipsiti de dragoste, neinduplecati, clevetitori, neinfranati, cruzi, neiubitori de bine, 4. Tradatori, necuviinciosi, ingamfati, iubitori de desfatari mai mult decat []1. i aceasta sa stii ca, in zilele din urma, vor veni vremuri grele;2. Ca vor fi oameni iubitori de sine, iubitori de arginti, laudarosi, trufasi, hulitori, neascultatori de parinti, nemultumitori, fara cucernicie,3. Lipsiti de dragoste, neinduplecati, clevetitori, neinfranati, cruzi, neiubitori de bine,4. Tradatori, necuviinciosi, ingamfati, iubitori de desfatari mai mult decat iubitori de Dumnezeu,5. Avand infatisarea adevaratei credinte, dar tagaduind puterea ei. Departeaza-te si de acestia.6. Caci dintre acestia sunt cei ce se vara prin case si robesc femeiusti impovarate de pacate si purtate de multe feluri de pofte,7. Mereu invatand si neputand niciodata sa ajunga la cunoasterea adevarului.8. Dupa cum Iannes si Iambres s-au impotrivit lui Moise, asa si acestia stau impotriva adevarului, oameni stricati la minte si netrebnici pentru credinta.9. Dar nu vor merge mai departe, pentru ca nebunia lor va fi vadita tuturor, precum a fost si a acelora.10. Tu insa mi-ai urmat in invatatura, in purtare, in nazuinta, in credinta, in indelunga rabdare, in dragoste, in staruinta,11. In prigonirile si suferintele care mi s-au facut in Antiohia, in Iconiu, in Listra; cate prigoniri am rabdat! si din toate m-a izbavit Domnul.12. i toti care voiesc sa traiasca cucernic in Hristos Iisus vor fi prigoniti.13. Iar oamenii rai si amagitori vor merge spre tot mai rau, ratacind pe altii si rataciti fiind ei insisi.14. Tu insa ramai in cele ce ai invatat si de care esti incredintat, deoarece stii de la cine le-ai invatat,15. i fiindca de mic copil cunosti Sfintele Scripturi, care pot sa te intelepteasca spre mantuire, prin credinta cea intru Hristos Iisus.16. Toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu si de folos spre invatatura, spre mustrare, spre indreptare, spre inteleptirea cea intru dreptate,17. Astfel ca omul lui Dumnezeu sa fie desavarsit, bine pregatit pentru orice lucru bun.

II Timotei 3Sf. Apostol Pavel il avertizeaza pe Timotei cu privire la incercarile si suferintele pe care va avea sa le poarte ca slujitor al Domnului, din partea oamenilor iubitori de sine si de interesele lor. i e vorba de oameni credinciosi , cu care se va intalni in lucrarea sa. Timotei, ca pastor, va avea de-a face si cu oameni lipsiti de dragoste, neinduplecati, clevetitori, neinfranati, cruzi, vorbitori de rau, neiubitori de bine si asa mai departe , avand infatisarea adevaratei credinte, dar tagaduind puterea ei. Vedeti, in toata istoria Bisericii lupta a fost nu numai din afara, ci si din launtru. Cu cativa ani inainte, domnul doctor Pavel Chirila a publicat o carte chiar cu acest titlu Prigoana cea din launtru. Poate ati vazut-o. i acolo este si un capitol despre Parintele Iosif. Sf. Apostol Pavel il indeamna pe Timotei sa se fereasca de a intra in jocurile unora ca acestia, si nu numai pentru ca ei sunt rataciti, ci mai ales pentru ca ei ratacesc si pe altii si ii duc pe calea pierzarii. Tu insa spune Sf. Apostol Pavel ramai in cele ce ai invatat, de care esti incredintat, deoarece stii de la cine le-ai invatat (II Tim 3,14). Cat de clar este acest cuvant! tii de la cine ai invatat! Ne intrebam, cine este acesta de la care a invatat Timotei? El spune mai departe ca: de mic copil cunosti Sfintele Scripturi. i ne-a spus mai inainte, in capitolul I, ca Timotei a fost invatat mai intai de bunica sa, Lois sau Loida, de mama sa, Evniche, Eunice (II Tim 1,5); dar a invatat mai ales, desigur, de la Apostolul Pavel. Dar cand spune el: tii de la cine ai invatat!, cred ca el are in vedere toata aceasta continuitate de invatatura mantuitoare, care vine de la Hristos Insusi, prin Cuvantul Sau, si care s-a dat si prin bunica, si prin mama lui Timotei, si prin Apostoli.

Cand stam in fata mormantului Parintelui Iosif, cuvantul acesta rasuna pentru noi. Pentru fiecare dintre noi! Impotriva a tot ce se intampla, impotriva tuturor celor care strica invatatura, impotriva a toate incercarile, tu insa vedeti, aici este un adversativ , tu insa (in ciuda acestora) ramai in cele ce ai invatat, de care esti incredintat, deoarece stii de la cine le-ai invatat. Noi insine suntem incredintati de invatatura mantuitoare nu numai pentru ca simtim adevarul ei in inima noastra, si inima noastra spune Amin! la adevar, darsi pentru cei de la care am invatat. Pentru ca viata lor a aratat ca ei s-au silit sa se identifice cu invatatura pe care au invatat-o. i noi ne gandim si trebuie sa ne gandim la cei de la care am invatat, si noi am avut si avem invatatori care ne-au fost si ne sunt aproape, parintii nostri, mama, tata, fratii mai mari si intotdeauna ajungem la Parintele Iosif. Noi stim de la cine am invatat. El, care si-a confirmat invatatura prin viata lui.

Traim intr-o lume in care sunt multi invatatori. Sunt invatatori buni, Domnul are grija ca sa ridice mereu invatatori buni pentru mantuirea oamenilor. Dar sunt si multi invatatori rai. De fiecare data trebuie sa ne punem intrebarea de la cine am invatat.

Am auzit pilda, asa de frumoasa, cu vamesul si cu fariseul. In fruntea pildei este acest cuvant, la Luca 18, versetul 9: Catre unii care se credeau ca sunt drepti si priveau cu dispret pe ceilalti a zis pilda aceasta. Unii care se credeau dreptiVedeti, este o diferenta intre a te crede drept si a fi drept. Sf. Luca este ucenicul Sf. Apostol Pavel. i stie ca Sf. Apostol Pavel face un punct central din invatatura sa despre mantuire in a arata ca dreptatea este un har, un dar al lui Dumnezeu, ca nu e ceva ce castigi tu pe merit, nu esti drept pentru ca ai facut stiu eu ce fapte bune.

Da, fariseul din pilda aceasta socotea ca el este drept prin faptele lui. i aceasta apare ca un punct de controversa inca din vremea Sf. Ap. Pavel. El pune in opozitie o pretinsa dreptate proprie si dreptatea cea care vine de la Dumnezeu ca dar. In Epistola catre Romani el vorbeste de cei care se incred in propria lor dreptate sinu se supun dreptatii lui Dumnezeu. Este o mare greseala! Vorbind despre iudeii necredinciosi, Apostolul Pavel zice, cu durere: Fratilor, bunavointa inimii mele si rugaciunea mea catre Dumnezeu pentruIsrael este spre mantuire. Caci le marturisesc ca au ravna pentru Dumnezeu, dar sunt fara cunostinta. Deoarece necunoscand dreptatea lui Dumnezeu si cautand sa statorniceasca dreptatea lor, dreptatii lui Dumnezeu ei nu s-au supus (Rom...