In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Intre doi talhari, masura a dreptatii s-a aflat Crucea Ta: caci unul, prin povara hulei, in iad a coborat, iar celalalt, usurandu-se de pacate, spre cunoasterea teologiei [a urcat] (Tropar din Marele Post, glasul al 9-lea, la slava). Asa se spune despre Crucea Domnului. Masura []In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh.

Intre doi talhari, masura a dreptatii s-a aflat Crucea Ta: caci unul, prin povara hulei, in iad a coborat, iar celalalt, usurandu-se de pacate, spre cunoasterea teologiei [a urcat] (Tropar din Marele Post, glasul al 9-lea, la slava).

Asa se spune despre Crucea Domnului. Masura dreptatii s-a aflat intre doi talhari: trei cruci a infipt Pilat pe Golgota [doua pentru] doi talhari si [una pentru] Datatorul vietii. Dar numai Crucea Mantuitorului a fost izbavire intregii omeniri, Crucea care statea la mijloc, ea este arma pacii, biruinta cea nebiruita biruinta asupra diavolului si asupra mortii. Dintre celelalte doua cruci, una a fost mantuitoare pentru cel spanzurat pe ea, cealalta a fost scara spre iad.

Doi talhari erau spanzurati pe cruci langa Domnul Iisus Hristos, unul il hulise tot timpul si continua sa-L huleasca, iar celalalt era cat pe ce sa huleasca, dar si-a venit in fire si,cunoscandu-si pacatele, a strigat catre Domnul: Pomeneste-ma, Doamne, cand vei veni intru imparatia Ta! . i i-a raspuns Domnul: Astazi vei fi cu Mine in rai! . Astfel, prin Cruce, prin suferinta, a ajuns talharul cel intelept sa creada in Hristos Cel rastignit cum se spune, a crezut spre cunoasterea teologiei. Iar cand Domnul i-a iertat pacatele, acesta L-a cunoscut in El pe insusi Fiul lui Dumnezeu, a inteles ca Omul Acela care zace spanzurat fara slava si in necinste este slavitul imparat al slavei, a inteles ca Acela Care pare acum slab si neputincios este insusi Atotputernicul Ziditor si Stapanilor al intregii lumi. Asadar, talharului spanzurat in partea dreapta i s-au deschis ochii mintii, ochii sufletului, si a ajuns la aceasta prin pocainta, prin smerenie. La fel si Hristos S-a smerit pe Sine mai mult decat toti oamenii, S-a umilit pentru ca astfel sa stearga si sa nimiceasca pacatul mandriei lui Adam. La fel si talharul, cunoscandu-si cu smerenie pacatele, I-a cerut Domnului iertare si, in acest fel, Domnul I S-a aratat in toata slava Sa. Iar celalalt talhar, spanzurat in partea stanga [], L-a hulit tot timpul, L-a hulit pentru ca recunostea ca e pacatos, criminal, ca a incalcat si legile omenesti, si pe cele dumnezeiesti, dar nu voia sa se pocaiasca, nu voia sa se smereasca; si hulea tocmai legile pe care le incalcase, il hulea pe insusi Legiuitorul, Cel Care a dat legile firii, Care a pus in oameni constiinta, dupa care ei isi scriu legile lor omenesti, chiar daca acestea nu sunt intotdeauna in acord cu ea; L-a hulit si a continuat sa-L huleasca, pana cand povara hulei i-a coborat sufletul in iad. Iata cele doua cai care stau inaintea oamenilor. In fata noastra sta Crucea Domnului, cea de-viata-datatoare.

Domnul a spus: Cine vrea sa vina dupa Mine sa-si ia crucea si sa-mi urmeze Mie . Incotro sa mearga? La inceput, prin suferinte, asa cum a suferit si Hristos, iar apoi va merge cu Hristos si in imparatia Cereasca, unde Domnul Iisus Hristos sta pe Tronul Sau. Nu este alta cale, decat sa mergem pe urmele Domnului. i talharul spanzurat in partea dreapta L-a cunoscut pe Dumnezeu si L-a urmat cu sufletul. Desigur, nu putea atunci sa se transforme printr-un miracol, nu este nevoie de aceasta, ci a mers cu sufletul dupa Domnul, La recunoscut in El pe Dumnezeu, Care S-a smerit pentru mantuirea oamenilor, si [talharul] s-a smerit, si-a cunoscut pacatele si, impreuna cu Hristos, a mers in rai. In fata noastra se afla caile celor doi talhari. Pe care cale vom merge?Intotdeauna omenirea a urmat o cale sau alta. Crucea Domnului a fost ispita pentru iudei, iar pentru elini, adica pentru pagani, nebunie. Cum te poti inchina unei unelte de umilire, unui instrument de tortura? Ei nu intelegeau ca prin acest instrument Domnul a izbavit intreaga omenire de imparatia diavolului, de imparatia pacatului, de moartea cea vesnica. i pentru iudei a fost sminteala Crucea Domnului, caci ei doreau sa-l vada pe Mesia al lor ca pe un imparat al slavei, ca pe un imparat pamantesc, care sa inalte neamul iudeu. i astfel, Crucea pe care era rastignit Hristos era o ispita pentru ei. Sminteala si nebunie parea rastignirea lui Hristos; cum ne spune Sfantul Apostol Pavel, iudeilor sminteala, elinilor nebunie, iar pentru noi este Hristos, puterea si intelepciunea lui Dumnezeu. Iata cum ceea ce unora le-a fost spre pieire altora le-a fost spre mantuire. Crucea Domnului ii imparte pe oameni in doua categorii. Astfel, unii au crezut in Hristos, iar altii s-au impiedicat de piatra de poticnire si au prigonit Biserica lui Hristos, Trupul lui Hristos, al carei Cap este insusi Domnul Iisus Hristos. Biserica lui Hristos este Trupul lui Hristos, El insusi o carmuieste si cu Trupul si cu Sangele Sau dumnezeiesc ii hraneste pe credinciosi, pe fiii Bisericii Sale, asa ca trebuie sa fim si noi una cu Hristos, si cu trupul nostru, si cu duhul. Ne unim cu trupul cu Hristos prin dumnezeieasca impartasanie si trebuie sa ne alipim sufleteste de El si sa-i urmam numaidecat poruncile.

Cu totii pacatuim, dar unii pacatuiesc si se caiesc, iar altii hulesc toate poruncile pe care le incalca. Asa a fost si in vechime, cand Arie si alti eretici au respins dogmele Sfintei Biserici; adesea sufereau atunci credinciosii. Sufereau credinciosii pe vremea conducatorilor nelegiuiti care ii trimiteau in exil; astfel, Sfantul Atanasie cel Mare, din cei patruzeci si sapte de ani de episcopat, douazeci de ani a petrecut in surghiun. i alti episcopi tot asa au suferit pentru adevar, au suferit si multi credinciosi;...