Inaltpreasfintitul Nicolae Condrea, Arhiepiscopul celor doua Americi Provocarile stilului de viata american sunt cele referitoare la secularizarea accentuata, la indepartarea societatii cu totul de Dumnezeu, mai mult decat atat, la negarea vreunei influente a lui Dumnezeu in societate. A doua provocare este aceea a relativismului, care se instaleaza tot mai mult si tot mai accentuat []Inaltpreasfintitul Nicolae Condrea, Arhiepiscopul celor doua AmericiProvocarile stilului de viata american sunt cele referitoare la secularizarea accentuata, la indepartarea societatii cu totul de Dumnezeu, mai mult decat atat, la negarea vreunei influente a lui Dumnezeu in societate.

A doua provocare este aceea a relativismului, care se instaleaza tot mai mult si tot mai accentuat si chiar in biserici, in sensul ca lucrurile pot fi facute si mai altfel, mai diferit fata de ceea ce ne spune invatatura si traditia Bisericii Ortodoxe. Aceasta este una din marile ispite ale Americii, sa incepem sa ne asemanam cu ceilalti, care au pierdut in timpul secolelor tocmai invatatura dreapta.

Daca suntem ortodocsi trebuie sa tinem la credinta noastra, cea dreapta si sa ne cunoastem traditia si sa o cultivam si sa o implinim. Ortodoxia este putin cunoscuta din pacate in America, sunt peste 300 de milioane de locuitori in Statele Unite. O statistica din anul 2011 facuta in parohiile ortodoxe, de toate Episcopiile ortodoxe in cele 1900 de parohii ortodoxe, arata ca persoanele care au o legatura, macar o data pe an, o legatura oarecare cu parohia, sunt intr-un numar de aproape un milion. Un milion la peste 300.000 de inseamna o treime dintr-un procent, suntem inca putini si putin cunoscuti. De aceea misiunea noastra este importanta.

Vedem in Episcopiile care folosesc exclusiv sau aproape exclusiv limba engleza ca au multi convertiti. In bisericile noastre sunt mai degraba familii mixte, romani casatoriti cu persoane de alta nationalitate, iar acestia deveniti ortodocsi. Ortodoxia este inca putin cunoscuta si cred ca perceptia celor care aud de Ortodoxie este a unei biserici vechi care a ramas cu multe traditii din primele secole. Abia cei care intra in biserica incep sa inteleaga Sfanta Liturghie, Sfintele Taine, au o intelegere mai potrivita. Ceea ce descoperim noi este faptul ca convertirea se petrece de fapt nu la nivel intelectual, ca neortodocsii inteleg cumva invatatura ortodoxa, ci la nivel tainic, la modul la care toti cei convertiti descopera Ortodoxia in biserica la slujba, nu din carti.

Abia dupa aceea intervine dorinta de a cunoaste mai mult. Convertirea lor nu se petrece pentru ca au citit o carte despre credinta ortodoxa si li s-a trezit curiozitatea, ci convertirea lor se petrece venind in biserica, mai ales la Sfanta Liturghie si intelegand ca Ortodoxia este inca Biserica Sfintilor Apostoli, Biserica Sfintilor Parinti care a pastrat dreapta invatatura de credinta. Aceasta este taina pe care o descopera ei in Biserica, taina pe care au pierdut-o, din pacate, multe dintre celelalte biserici din America. De aici rezulta importanta misiunii ortodoxe pe pamant american. ()Problemele sunt pe mai multe planuri. In primul rand sunt cele spirituale, respectiv parohiile noastre, cele vechi si cele noi trebuie sa aiba grija de credinciosi, de varste diferite, de copii, de tineri si de adulti, ceea ce inseamna ca trebuie sa inteleaga ca misiunea trebuie sa fie diferentiata si sa se adreseze fiecarei categorii de varsta.

Noi, in Biserica Ortodoxa Romana care slujeste in America, avem o problema in plus fata de celelalte Biserici Ortodoxe, aceea a limbii. Noi, in multe parohii, folosim inca limba romana la slujbe, dar copii nostri nu mai invata in limba romana, de aceea limba romana nu mai este limba pe care o inteleg si o folosesc. Inteleg limbajul uzual, dar nu mai inteleg slujba, predica. De aceea trebuie sa adaugam la slujirea in limba romana si anumite parti in limba engleza, Sfanta Evanghelie, in primul rand, apoi Tatal Nostru, Crezul.

In parohiile care au spatii, copii, dupa ce se impartasesc, merg la Scoala de duminica, iar acolo li se explica Sfanta Evanghelie in limba engleza pentru ca in biserica urmeaza, in majoritatea parohiilor, predica in limba romana pentru adulti. Aceasta este o situatie complexa, dupa cum intelegem, iar preotii trebuie sa faca acest efort sa se adreseze si adultilor si tinerilor si copiilor, sa fie ajutati in acesta misiune de profesori de religie ca sa-si implineasca aceasta prima parte a slujirii lor.

Mai departe, educatia crestina, adresata celor trei categorii de varsta, trebuie sa se continue prin ore de catehism, prin seri duhovnicesti, prin organizarea de tabere pentru copii si tineri, unde incercam sa regasim acea comuniune despre care va vorbeam din vremea copilariei...