In casa celor doua surori Marta si Maria in trase Isus. Marta se invartea si alerga grabita in toate partile sa stranga vase, si cele de lipsa la primirea si ospatarea lui Isus, iar Maria sedea linistita langa pi cioarele lui Isus ascultand si sorbind in suflet divinele-i invataturi. (Luca 10, 38). O mica neintelegere []In casa celor doua surori Marta si Maria in trase Isus. Marta se invartea si alerga grabita in toate partile sa stranga vase, si cele de lipsa la primirea si ospatarea lui Isus, iar Maria sedea linistita langa pi cioarele lui Isus ascultand si sorbind in suflet divinele-i invataturi. (Luca 10, 38).

O mica neintelegere se ivi intre cele 2 surori. Marta duse aceasta neintelegere si inaintea lui Isus plangandu-se impotriva Mariei, ca nu-i da ajutor in alergarile si invartelile ei.

Isus inchise acest conflict cu vorbele: Marto, Marto, te grijesti si spre multe te silesti. Ci un lucru trebueste. Iara Maria partea cea buna si-a ales .

Dar conflictul celor doua surori din evanghelie par ca nu s a aplanat pentru totdeauna. Nazuintele lor opuse staruesc si azi inainte si neintelegerea lor par ca mai mare s a facut. Pe Marta probabil ca n a multumit-o raspunsul lui Isus. A apucat manie pe sora ei Maria si in mania ei a scos si scoate mereu pe Maria si partea ei din traiul si preocuparile oamenilor.

Aceasta pornire a Martei impotriva Mariei se poate observa si in biserica noastra. O arata realitatea. Sa ne coboram putin in o parohie. Marta ne iese indata in cale, aratandu-ne vasele ei, oranduelile, invartelile, silintele si ostenelile ei culinare. Iata arhiva: circulare legate si aranjate dupa ani, multime de protocoale congresuale, sinodale (netaiate) impuse de sus si platite din lada bisericii , apoi acte, regulamente, documente si protocoale referitoare la partea administrativa a oficiului parohial.

Da! Lucruri bune, de lipsa si folos. O sminteala insa ramane: dupa ce iesim din culina Martei si in chidem usa, in multe locuri nu aflam usa si intrarea in cealalta casa, a Mariei. Nu aflam intrarea in celalalt oficiu, in adevaratul oficiu al preotului: cel pastoral.

In putine locuri se poate afla acest oficiu in de plina ordine si activitate. (In multe locuri nici Biblia nu o are).

In cele mai multe partea Mariei o reprezinta numai slujbele din Molitvelnic si Liturgier, eventual si Cazania batrana ce se ceteste din strana la praznicele mari. i aceasta gresala n a rasarit de jos si nu-si are pricinile numai jos in parohie. insusi protopopul nu in treba si nu se interesa asa cum ar fi trebuit de oficiul pastoral al parohiei. Vizitatiunile canonice si peste tot rolul protopopului, miscarile lui si agendele lui au primit de sus un colorit prea administrativ. O interpretare gresita, o prea mare inclinare spre partea si grijile Martei par ca ne-au stapanit manifestarile si starile noastre bisericesti de sus pana jos.

Aceasta constatare nu e numai a mea. Ea se spune si se scrie acum si dincoaci si dincolo de Carpati, si bine se face: boala nu trebue tagaduita ci spusa, ca sa poata fi tamaduita. In punerea in practica a Statutului Organic am pus un mai mare pond pe vecinicele noastre preocupatiuni de ordin administrativ decat pe problemele de vieata spiritual-religioasa. Din aplicarea de pana acum a Statutului Organic a strabatut prea putin din ceeace este suflul, duhul sfant si de vieata aducator al pro blemelor sufletesti. Va trebui sa se caute mijlocul prin care s ar putea suprima rugina birocratismului si a for malismului steril in ale caror mreji a poticnit conceptia spirituala a bisericii noastre. Va trebui sa se tina seama de misiunea spirituala si spiritualizanta a bise ricii in deosebire de preocuparile materialiste gospo daresti bune de altcum si ele cari ne-au inghitit aproape toate energiile scrie zelosul protoiereu Dr. Gh. Ciuhandu. La noi in Romania ortodoxa scrie epis copul Vartolomeu in lipsa unui cler cu o...