Cuvant al Sfantului Iustin Popovici la ultimul Pasti pe acest pamant (Pastile anului 1979, Manastirea Celie, Valievo) Hristos a inviat! Adevarat a inviat! i ne aduce noua toate vesnicele adevaruri: adevaruri despre om, despre Dumnezeu, despre viata, despre dragoste si dreptate, despre pacat si moarte, despre rai, despre iad, despre biruinta asupra mortii, asupra pacatului []Cuvant al Sfantului Iustin Popovici la ultimul Pasti pe acest pamant (Pastile anului 1979, Manastirea Celie, Valievo)Hristos a inviat! Adevarat a inviat! i ne aduce noua toate vesnicele adevaruri: adevaruri despre om, despre Dumnezeu, despre viata, despre dragoste si dreptate, despre pacat si moarte, despre rai, despre iad, despre biruinta asupra mortii, asupra pacatului si asupra iadului, despre timp si despre vesnicie, despre Mantuitorul si mantuire, in general despre orice, care era indispensabil existentei omenesti, pentru viata cea vesnica in lumea lui Dumnezeu, vazuta si nevazuta.

Da, toate aceste adevaruri se unesc cu unica atotadevarata Inviere a Domnului Iisus Hristos, pentru ca aceasta este biruinta asupra pacatului, asupra mortii si asupra diavolului, dar in acelasi timp si certitudinea fiintei omenesti prin Aceasta despre viata vesnica. De aceea si Invierea Dumnezeului-Om Hristos, in realitate cuprinde in fiinta ei intreaga mantuire, dupa cum de asemenea si intreaga viata a fiecarui crestin. Acesta este motivul ca Invierea este unica biruinta impotriva mortii, a pacatului si a diavolului. Numai cu Aceasta s-au infaptuit toate, s-au aratat toate si s-au dat toate. La Aceasta se refera toata Evanghelia: Inviere = Mantuire, Evanghelie a Invierii = Evanghelie a mantuirii. Pentru aceasta Domnul cel Inviat este unicul Mantuitor, dar si Mantuitorul este unicul Care a inviat. Acesta este si motivul pentru care de Dumnezeu insuflatul Apostol Pavel intreaga Evanghelie o indrepteaza spre Inviere si intreaga iconomie dumnezeiesc-omeneasca a mantuirii la faptul Invierii (se subintelege ca Invierea presupune in mod natural Crucea si moartea). Acesta este faptul pe care Apostolul il are ca Evanghelie si il preda ca Evanghelie.

Intr-adevar, in aceasta Evanghelie nu sunt toate de la Mantuitorul Dumnezeul-Om pentru om? Din aceasta pricina, in Evanghelie nu se ingaduie nimic sa se schimbe, nici sa se adauge. Pentru ca orice era necesar sa se scrie in ea s-a scris. Adica tot Dumnezeul-Om si toata inexprimabila Lui desavarsire.

Intreaga Evanghelie este prezenta in Invierea lui Hristos si in Dumnezeul-Om cel Inviat. i de vreme ce aceasta este realitate, atunci si mantuirea este asigurata pentru toti oamenii, dar si pentru fiecare om separat, mantuirea de pacat, de moarte si de diavol. Dar oare aceasta realitate este fiintiala, marturisita, vazuta, pipaibila si, mai mult, autentica? DA, deoarece in istoria neamului omenesc, nimic nu este atat de sigur cu exactitate ca Invierea Dumnezeului-Om Hristos si mult mai mult, nimic nu este atat de invederat si, mai mult, atat de multilateral demonstrat, precum si atat de dinamic marturisit. Aceasta este realitatea care se transmite neintrerupt de la generatie la generatie ca viata vie si putere facatoare de viata, care izvoraste din Dumnezeul-Om Cel Inviat si de la Sfintii Apostoli si de la Parintii Bisericii, care in chip bogat, dar si adanc, insufla si se revarsa asupra tuturor crestinilor, din veac in veac, din generatie in generatie si astfel tuturor...