ANDREI Din harul lui Dumnezeu, Arhiepiscop al Vadului, Feleacului si Clujului si Mitropolit al Clujului, Maramuresului si Salajului, Preacucernciului cler, Preacuviosului Cin Monahal si dragilor nostri credinciosi, va repet vestea cea unica si inegalabila: Hristos, Pastile nostru, a inviat din morti! Cand va vor zice copiii vostri: Ce inseamna randuiala aceasta? Sa le spuneti: [] ANDREIDin harul lui Dumnezeu, Arhiepiscop al Vadului, Feleacului si Clujului si Mitropolit al Clujului, Maramuresului si Salajului,Preacucernciului cler, Preacuviosului Cin Monahal si dragilor nostri credinciosi, va repet vestea cea unica si inegalabila: Hristos, Pastile nostru, a inviat din morti!Cand va vor zice copiii vostri: Ce inseamna randuiala aceasta? Sa le spuneti: Aceasta este jertfa ce o aducem de Pasti Domnului (Iesirea 12, 26-27).

Iubiti frati si surori,Anul acesta a fost dedicat de catre Sfantul Sinod pastoratiei parintilor si copiilor. Nu se poate sa nu mergem cu gandul in vremurile de demult, cand Dumnezeu i-a scapat pe evrei din robia egipteana si ca aducere aminte a stabilit sarbatoarea Pastilor Legii celei vechi.

In seara Pastilor se jertfea mielul pe care-l consuma familia, aducandu-si aminte ca atunci cand au fost eliberati din robie, cu sangele mielului au fost stropite pragul de sus al usii si usorii, iar ingerul mortii n-a intrat in casele evreilor si intai nascutii lor au fost salvati.

Obiceiul acesta l-au transmis parintii copiilor din neam in neam. Sarbatoarea Pastilor a ramas pentru ei cea mai mare sarbatoare. De fapt si numele sarbatorii Pasti, asa se traduce in romana: trecere. Ingerul mortii a trecut pe langa usile evreilor.

Sarbatoarea aceasta ii aduna pe toti ai casei si este transmisa din generatie in generatie. Sarbatorile sfinte sunt mijloace de educare si catehizare a celor tineri.

Si pentru noi crestinii, Sarbatoarea Pastilor, care are o noua semnificatie, este cea mai mare sarbatoare. Ea ne aduce aminte noua ca din moarte la viata si de pe pamant la cer, Hristos Dumnezeu ne-a trecut pe noi [1]. Sfantul Pavel ne spune ca Domnul Hristos a intrat o data pentru totdeauna in Sfanta Sfintelor, nu cu sange de tapi si de vitei, ci cu insusi Sangele sau, si a dobandit o vesnica rascumparare (Evrei 9, 12).

Hristos, Pastile noastre, S-a jertfit pentru noi si pentru a noastra mantuire, cum spunem si in Crez: S-a rastignit pentru noi in zilele lui Pontiu Pilat si a patimit si S-a ingropat; si a inviat a treia zi, dupa Scripturi [2].

Iubiti credinciosi,Invierea Domnului Hristos are pentru noi o importanta covarsitoare. Ne spune tot Sfantul Apostol Pavel ca: Hristos a inviat din morti, fiind incepatura invierii celor adormiti. Ca de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot printr-un om si invierea mortilor. Caci precum in Adam toti mor, asa si in Hristos toti vor invia (I Corinteni 15, 20-22).

Omul secularizat si instrainat de cele sfinte isi poate pune multe intrebari referitoare la invierea mortilor, ca si cum Atotputernicul care l-a creat n-ar putea avea putere sa-l ridice din morti. Pentru logica omeneasca insa, Sfantul Pavel scrie: Va zice cineva: cum inviaza mortii? Si cu ce trup au sa vina? Nebun ce esti! Tu ce semeni nu da vita de nu va muri. Si ce semeni nu este trupul ce va sa fie, ci graunte gol, poate de grau, sau de altceva din celelalte; Iar Dumnezeu ii da un trup, precum a voit, si fiecarei seminte un trup al sau (I Corinteni 15, 35 38).

Asa ca Invierea Domnului Hristos, care este incepatura a invierii celor adormiti (I Corinteni 15, 20) are importanta absoluta pentru noi. Iar Sarbatoarea Pastilor este Sarbatoarea Sarbatorilor si Praznicul Praznicelor [3]. Este cea mai mare sarbatoare crestina pe care de la inceputurile crestinismului credinciosii o tin cu multa evlavie si o transmit copiilor.

Locul in care se tine Sarbatoarea Pastilor, dupa Biserica, este familia crestina. Vremurile de nestatornicie in care ne aflam insa, pot pune in dificultate multe familii. Fie ca e vorba de secularizare, de globalizare, de lipsa valorilor morale, de saracia care-i determina pe multi romani sa plece la munca in strainatate, toate acestea fragilizeaza familia.

Faptul ca familia este atat de vulnerabila se datoreaza si lipsei de iubire jertfelnica. Abordand subiectul la modul ideal, Sfantul Ioan Gura de Aur numeste familia ecclesia domestica , si o vede intemeiata pe iubire si pe jertfa.

La randul sau, Ioan Alexandru zice ca Familia este intemeiata pe cea mai trainica dimensiune a Universului care nu piere niciodata si aceasta este dragostea. Iar dragostea adevarata incepe cu jertfa de sine, pentru ca numai unde stapaneste spiritul jertfei de sine este locul larg de vietuire pentru celalalt [4]. O asemenea familie transmite preocuparile pascale copiilor si nepotilor.

Asa numitul mod de viata supranumit modern , tot mai des intalnit, ar trebui corectat. A spune ca, in cadrul culturii occidentale, familia se afla intr-o stare de dezorientare totala, reprezinta o banalitate. Au spus-o multi deja. Multi continua s-o spuna si astazi, iar familia se strica pe zi ce trece. In pofida multimilor de carti, a seminariilor, a pleiadelor de experti, soti si sotii continua sa se instraineze unul de celalalt, parintii se indeparteaza de copii si copiii de parinti. Din nefericire, multi nu isi dau seama ca nu familia moderna este o problema, ci modul de viata modern [5].

Iar modul de viata modern Il izgoneste pe Dumnezeu din viata de zi cu zi. Oamenii moderni nu mai merg la biserica, nu mai sunt preocupati de sarbatorile pascale, nu mai admira valorile traditionale ale neamului.

Iubiti frati si surori,Sa nu uitam ca anul acesta este dedicat, totusi, de catre Sfantul Sinod pastoratiei parintilor si copiilor. Parintii trebuie sa aiba preocupari spirituale serioase, inclusiv legate de sarbatorirea Pastilor si sa le transmita si copiilor. Pe buna dreptate ne zice Inteleptul Solomon: Deprinde pe tanar cu purtarea pe care trebuie s-o aiba; si chiar cand va imbatrani, nu se va abate de la ea (Pilde 22, 6).

Invatatorul absolut este Domnul Hristos. Pe contemporanii Sai, si pe noi pe toti, ne...